![]() |
Jak nakupovat a nebýt přitom za píču. Ták. |
Během své bohaté pracovní historie jsem zastával i funkci prodavače. Ano, přímo prodavače v kamenné prodejně. Jo, dělal jsem i prodej po telefonu, ale práce v obchodě se mi vlastně líbila víc. Jaká nostalgie, když někam přijdu a zkoušejí na mě ty samé laciné prodejní triky, které jsme museli pod dozorem supervajzra používat!
Je s podivem, že i v 21. století se zákazníci
neumí chovat (!).
Právě z tohoto důvodu jsem se rozhodl sepsat manuál,
díky němuž budete úžasným zákazníkem, nikoliv píčou. (Aplikujte prosím na
všechny kamenné i nekamenné prodejny, mimo řetězec jedné superdelux „španělské“
módy – tam mi s ironií v hlase řekli, že musím zhubnout, jinak se do
jejich kalhot nevejdu.)
1.
Buďte slušní
Fakt, zabírá to. Buďte milí, zdvořilí,
slušní. Jednejte podle svého nejlepšího svědomí. Nikomu nenadávejte, nebuďte
hrubí. I když budete reklamovat podle vašich slov „tu největší sračku na světě“,
buďte naštvaní na sebe, nikoliv na tu nebohou slečnu, kterou dnes vidíte
poprvé.
2.
Usmívejte se
Úsměv, obyčejný úsměv dělá divy (samozřejmě
si předtím zkontrolujte, jestli nemáte brokolici od oběda mezi zubama).3. Buďte rozhodní
Nic není horšího, než obsluhovat člověka „když-já-nevim“, když nevíte, tak si škubněte nohou.4. Nedívejte se, nakupujte
S přístupem „já nic nechci, já se jenom dívám“ do krámu vůbec nelezte. Poslední novinky si vygooglete. V obchodě se nakupuje, nečumí. Jenom dívat se můžete na západ slunce nad Pacifikem, kam vás za tohle courání vystřelí z kanónu sám šéfprodavač.
5.
Nesmrďte
Bože, není nic horšího, než smradlavýmu
člověku prodávat. I jeho samotná přítomnost je utrpení. Jak pak má personál
normálně fungovat?
6.
Nic nejezte, nežvýkejte žvýkačku, nepijte
Co na to říct. Jíst se má v soukromí,
ba přímo v ústraní. Ne na nákupech. Žvýkačka je vulgární a nehorázně
křupanská.
7.
Dávejte dýžka
Právě za tyhle dýžka si pak může obsluhující
personál pořídit něco milého. Jako bolístku za všechny předchozí a budoucí
body. Terapie nakupováním. Funguje to. Fakt. I když vám třeba v restauraci
nechutnalo, dejte servírce pětku navíc, dobře rostlému meďanovi v upnutých
džínách zaokrouhlete na celé stovky nahoru.
8.
Rozmyslete si, co si vlastně chcete koupit ještě
předtím, než si to koupíte
Ušetříte sobě a prodavačům hromadu času. Vy
si budete muset vymýšlet nějakou superpravdivou historku, proč to nechcete, prodavač
ji bude muset poslouchat a zapsat do systému. Kolikrát jsem měl chuť hodit
zboží někomu takovému na hlavu, aby se mu rozsvítilo.
9.
Nepřekážejte
To platí obzvláště pro matky s kočárky.
Překážíte. Vážně. Všem. Je to kruté, leč ukrutně pravdivé. Uložte svůj kočárek někde, kde ho budete mít na očích, ale nebude překážet ostatním.
10.
Nebuďte píča
Tááák, prostě a jednoduše – nebuďte píča, ale
zákazník. Milý, usměvavý zákazník.
Mějte nádherný den a koukejte napumpovat do naší skomírající
ekonomiky nějakej ten peníz ještě dneska! Váš Mišel
foto: google.com