úterý 1. dubna 2014

Jak být zákazník, ne píča





Jak nakupovat a nebýt přitom za píču. Ták.


Během své bohaté pracovní historie jsem zastával i funkci prodavače. Ano, přímo prodavače v kamenné prodejně. Jo, dělal jsem i prodej po telefonu, ale práce v obchodě se mi vlastně líbila víc. Jaká nostalgie, když někam přijdu a zkoušejí na mě ty samé laciné prodejní triky, které jsme museli pod dozorem supervajzra používat!

Je s podivem, že i v 21. století se zákazníci neumí chovat (!).
Právě z tohoto důvodu jsem se rozhodl sepsat manuál, díky němuž budete úžasným zákazníkem, nikoliv píčou. (Aplikujte prosím na všechny kamenné i nekamenné prodejny, mimo řetězec jedné superdelux „španělské“ módy – tam mi s ironií v hlase řekli, že musím zhubnout, jinak se do jejich kalhot nevejdu.)

1.       Buďte slušní

Fakt, zabírá to. Buďte milí, zdvořilí, slušní. Jednejte podle svého nejlepšího svědomí. Nikomu nenadávejte, nebuďte hrubí. I když budete reklamovat podle vašich slov „tu největší sračku na světě“, buďte naštvaní na sebe, nikoliv na tu nebohou slečnu, kterou dnes vidíte poprvé.

2.       Usmívejte se

Úsměv, obyčejný úsměv dělá divy (samozřejmě si předtím zkontrolujte, jestli nemáte brokolici od oběda mezi zubama).

3.       Buďte rozhodní

Nic není horšího, než obsluhovat člověka „když-já-nevim“, když nevíte, tak si škubněte nohou.

4.       Nedívejte se, nakupujte

S přístupem „já nic nechci, já se jenom dívám“ do krámu vůbec nelezte. Poslední novinky si vygooglete. V obchodě se nakupuje, nečumí. Jenom dívat se můžete na západ slunce nad Pacifikem, kam vás za tohle courání vystřelí z kanónu sám šéfprodavač.

5.       Nesmrďte

Bože, není nic horšího, než smradlavýmu člověku prodávat. I jeho samotná přítomnost je utrpení. Jak pak má personál normálně fungovat?

6.       Nic nejezte, nežvýkejte žvýkačku, nepijte

Co na to říct. Jíst se má v soukromí, ba přímo v ústraní. Ne na nákupech. Žvýkačka je vulgární a nehorázně křupanská.

7.       Dávejte dýžka

Právě za tyhle dýžka si pak může obsluhující personál pořídit něco milého. Jako bolístku za všechny předchozí a budoucí body. Terapie nakupováním. Funguje to. Fakt. I když vám třeba v restauraci nechutnalo, dejte servírce pětku navíc, dobře rostlému meďanovi v upnutých džínách zaokrouhlete na celé stovky nahoru.

8.       Rozmyslete si, co si vlastně chcete koupit ještě předtím, než si to koupíte

Ušetříte sobě a prodavačům hromadu času. Vy si budete muset vymýšlet nějakou superpravdivou historku, proč to nechcete, prodavač ji bude muset poslouchat a zapsat do systému. Kolikrát jsem měl chuť hodit zboží někomu takovému na hlavu, aby se mu rozsvítilo.

9.       Nepřekážejte

To platí obzvláště pro matky s kočárky. Překážíte. Vážně. Všem. Je to kruté, leč ukrutně pravdivé. Uložte svůj kočárek někde, kde ho budete mít na očích, ale nebude překážet ostatním.

10.   Nebuďte píča

Tááák, prostě a jednoduše – nebuďte píča, ale zákazník. Milý, usměvavý zákazník.

 

Mějte nádherný den a koukejte napumpovat do naší skomírající ekonomiky nějakej ten peníz ještě dneska! Váš Mišel
 
foto: google.com